Zenuwinklemming

Zenuw inklemming ter hoogte van de elleboog is een veelvoorkomend probleem. Het betreft hier de elleboog zenuw of de nervus ulnaris. Deze verloopt door een tunnel aan de binnenzijde van de elleboog. De tunnel wordt gevormd door het bot van de bovenarm aan de ene zijde en een stevige bandachtige structuur eroverheen. De zenuw kan in deze tunnel ingeklemd worden. Een zeldzamere aandoening vormt de inklemming van de nervus radialis en medialis ter hoogte van de elleboog.

Inklemming van de nervus ulnaris geeft meestal symptomen in de hand. Met name de pinkzijde van de hand, pink en de ringvinger kunnen tintelen, gevoelloos worden of pijn doen. Ook ter hoogte van de binnenzijde van de elleboog kan men soms pijn voelen op de plaats van de inklemming. Steunen op de elleboog of buigen van de elleboog kunnen soms de klachten doen verschijnen. Bij langdurige klachten kan de kracht van de pink en ringvinger verminderen en kan men een verdunning of atrofie van de pinkmuis zien. Een inklemming van de nervus medianus kan tintelingen en voosheid ter hoogte van de middenvinger en wijsvinger geven. Krachtsvermindering ter hoogte van de duim kan eveneens worden waargenomen. Compressie van de nervus radialis kan een tenniselleboog nabootsen met pijn ter hoogte van de voorarm met tintelingen en voosheid ter hoogte van de duim.

In de eerste plaats zal men de ligging van de zenuw onderzoeken. De dokter kan de zenuw voelen door een lichte druk te geven ter hoogte van de elleboogstunnel. Dit is meestal geen aangenaam gevoel en kan vaak ook de symptomen in de hand uitlokken. Door met de duim over de zenuw te rollen kan men ook vaak de symptomen uitlokken. Beweeglijkheid en stabiliteit van de elleboog zullen worden onderzocht.
Gevoeligheid van de hand zal worden onderzocht en de knijpkracht van de hand en vingers wordt vergeleken met de gezonde zijde.
Vaak zal er een röntgenfoto worden genomen om botafwijkingen uit te sluiten.
Tenslotte kan er nog een electromyografisch onderzoek gedaan worden. Op die manier kan men de elektrische werking van de zenuwen onderzoeken.

In eerste instantie kan getracht worden om een conservatief, functioneel beleid te volgen. Indien dit niet lukt, zijn bij deze aandoeningen een operatieve ingreep aangewezen.

Bij een nervus ulnaris lijden wordt de huid aan de binnenzijde van de elleboog ingesneden. De tunnel wordt dan opgezocht en opengemaakt door de bandachtige structuur aan de bovenzijde door te snijden. Om te voorkomen dat de zenuw later door littekenweefsel opnieuw inklemt, wordt deze verplaatst uit de tunnel. Meestal wordt de zenuw verplaatst naar de voorzijde van de tunnel en wordt dan onder de huid geplaatst. Een nervus radialis compressie wordt via een zelfde toegangsweg geopereerd zoals een tenniselleboog. Een nervus medianus compressie wordt via de voorste zijde van de elleboog geopereerd. Meestal is een litteken streng ter hoogte van de spieren de oorzaak van deze compressie bij deze laatste twee zenuwen.

Het resultaat van de ingreep is afhankelijk van de toestand van de zenuw voor de operatie. Tintelingen, krachtsvermindering en gevoelloosheid kunnen blijven bestaan. Het is belangrijk na te gaan dat deze niet toenemen. Na de operatie zal zich littekenweefsel vormen dat de zenuw eventueel opnieuw zou kunnen inklemmen. Er bestaat een zeer kleine kans dat de zenuw tijdens de operatie gekwetst zou kunnen worden wanneer deze vrijgemaakt wordt. Zoals bij elke operatie kan er een bloeding optreden ter hoogte van het operatiegebied. Dit gaat gepaard met zwelling, maar zal meestal geen extra behandeling nodig hebben.

Deze ingreep behoeft geen speciale revalidatie. Ontstekingsremmers en pijnmedicatie kan na de ingreep gegeven worden om pijn ten gevolge van de operatie tegen te gaan.