Morton neurinoom

Een Morton neurinoom is een ontsteking van de zenuw tussen 2 middenvoetsbeentjes die ontstaat tengevolge van een langdurige inklemming. Dit veroorzaakt een verdikking van de zenuw. Meestal bevindt de verdikking zich tussen de 3e en 4e teen. Het komt veel meer voor bij vrouwen, omdat de ontsteking vaak veroorzaakt wordt door druk op de zenuw na het dragen van te nauwe en te hoge schoenen.
Typisch geeft dit een scherpe pijn over de voorvoet die vermindert van zodra u de schoen uitdoet en op blote voeten stapt. Vaak geeft dit ook pijn en tintelingen of voosheid van de tenen.

De diagnose gebeurt op basis van het verhaal en de kliniek waarbij vaak een pijnlijke ‘klik’ voelbaar is wanneer de voorvoet wordt samen geknepen.  Aanvullend kan een echografie of een NMR-scan de diagnose bevestigen.

Aanpassen van het schoeisel gecombineerd met steunzolen zodat het dwarse gewelf wordt hersteld en de ruimte tussen de middenvoetsbeentjes vergroot zodat er minder druk op de verdikte zenuw komt is vaak voldoende. In sommige gevallen is een inspuiting noodzakelijk om de ontsteking onder controle te krijgen.
Als deze conservatieve behandelingen geen oplossingen bieden, kan een operatie waarbij de verdikte zenuw verwijderd wordt, een definitieve oplossing zijn. Hierdoor worden de beide tenen deels gevoelloos, maar is de pijn verdwenen. De revalidatie van dergelijke operatie bestaat hoofdzakelijk uit wondzorg, hoogstand en rust gedurende een 2-tal weken.