Meniscus Scheur

Inleiding

Een artroscopie is een kijk- en doe-operatie. Tijdens deze ingreep wordt een kijkgaatje van 3mm gemaakt en door middel van een arthroscoop (lens: zie afbeelding) wordt dan een volledig intern onderzoek van de knie uitgevoerd. De ingreep gebeurt onder rachi, epidurale (ruggeprik), of algemene anesthesie.

Aangezien we ook letsels willen herstellen, zal ook een werkpoort van 3 mm worden gemaakt zodat met verschillende instrumenten bepaalde handelingen in de knie zelf kunnen worden uitgevoerd (zie ook artroscopie van de knie ).

De meest frequente indicatie voor een arthroscopie zijn meniscusletsels. De meniscus is een maanvormige, driehoekige schijf, gelegen aan de binnen- en buitenzijde van de knie. Deze zorgt voor een dempend effect tussen het kraakbeen van het bovenbeen en dat van het onderbeen en op die manier is het kraakbeen dan ook optimaal beschermd.

Door een ongeval of slijtage kan er een letsel optreden van één van de menisci. Een kijkoperatie kan dan een oplossing bieden.

De symptomen van een meniscusletsel zijn plotse pijn met blokkage en zwelling van de knie, ook pijn aan de binnenzijde van de knie en pijn bij draaibewegingen van het onderbeen zijn zeer frequent aanwezig. Vaak gaat dit gepaard met nachtelijke ontstekingspijn.

Zoals reeds vroeger gezegd, dient er niet altijd een ongeval geweest te zijn om een meniscusletsel te hebben.

Bij klinisch onderzoek voelt men naar een zwelling van de knie. Deze kan bestaan uit vocht in het gewricht (water in de knie) of uit een zwelling van het gewrichtskapsel. Verder wordt gevoeld naar drukpijnlijke plaatsen op de binnenste of buitenste gewrichtsspleet van de knie en nadien worden ook nog flexie-rotatietesten uitgevoerd. Hierbij worden bepaalde delen van de meniscus onder druk gezet en wanneer de menisci gescheurd zijn, wordt pijn veroorzaakt.

Deze ingreep wordt steeds uitgevoerd via daghospitaal. 's Avonds mag de patiënt terug naar huis. Door middel van twee kleine insnedes aan de voorzijde van de knie zal de meniscus bekeken worden en kan men met mini-instrumenten de letsels aan de meniscus aan het licht brengen.

De knie zelf wordt lichtjes opgeblazen met vocht waardoor een beter zicht van de menisci wordt verkregen en de knie tevens gespoeld kan worden.

Er zijn dan 2 opties in functie van de lokalisatie van de scheur.

•Indien het gaat om perifere scheuren kan soms gedacht worden aan een meniscushechting. Dit is vooral van belang bij jongere patiënten om laattijdige artrose te vermijden.

•De meeste letsels liggen echter in het gebied waar geen bloed komt, waardoor een hechting geen zin heeft omdat er geen littekenweefsel kan gevormd worden. Deze gescheurde stukken dienen dan ook verwijderd te worden met verschillende kleine instrumentjes.  (Partiële meniscectomie).

De kleine stukjes meniscus die worden weggesneden, worden uit de knie gespoeld zodat ze later geen blokkage kunnen veroorzaken.

Men verwijdert dus niet de volledige meniscus maar enkel de beschadigde stukken. Zo blijft er nog steeds een weliswaar verminderde bescherming van het kraakbeen aanwezig.

Na de ingreep wordt een lokale pijnstiller ingespoten in de knie zodat deze gedurende 8 à10 uur pijnvrij blijft. De wondjes worden gehecht met twee kleine hechtingen. Na 10 dagen mogen deze verwijderd worden.

Revalidatie en postoperatieve zorg

De patiënt mag onmiddellijk na de ingreep op de knie steunen.

Na 3 dagen dient de patiënt bij zijn huisarts langs te gaan voor een wondcontrole en het verwijderen van het verband, na 10 dagen voor het verwijderen van de hechtingen.

Afhankelijk van de stijfheid van de knie en de reactie op de operatie zal vanaf deze periode kiné worden opgestart.

Het is aangeraden na de ingreep een tijdje ontstekingsremmers (indien ze verdragen worden) in te nemen.