Scheefstand van de grote teen - Hallux valgus

Bij een hallux valgus groeit het middenvoetsbeentje van de grote teen naar binnen en de teen zelf wijst naar de kleine tenen. Hierdoor ontstaat een knobbel (bunion) aan de binnenkant van de voet. Het is vaak deze knobbel die als eerste klachten geeft, voornamelijk in te nauwe schoenen die druk en wrijving veroorzaken over deze prominentie. Na langdurige irritatie kan deze ontsteken met meer pijn en roodheid. Na verloop van tijd kan er een misvorming van de andere tenen (vb. hamertenen) optreden, met pijn zowel op de tenen als onder de bal van de voet. De oorzaak is niet gekend. Wel ziet men deze aandoening vaker bij vrouwen, bij platvoeten, dragen van hoge hakken. Er bestaat een familiale voorbeschiktheid.
Een radiografie bepaalt de ernst van de afwijking en is voornamelijk noodzakelijk indien chirurgie zich opdringt.

In milde of matige gevallen zullen eerst aangepaste schoenen (bredere teenbox, waardoor de druk op de knobbel vermindert) met steunzolen worden geprobeerd. Dit om zowel de klachten onder controle te krijgen alsook de progressie af te remmen.
In ernstige gevallen of wanneer de niet-operatieve maatregelen niet helpen, kan een operatie zich opdringen. Deze ingreep kan bestaan uit het rechtzetten of het vastzetten van de teen.
Wanneer chirurgie te veel risico’s inhoudt voor de patient of wanneer hij geen operatie wil, kunnen orthopedische schoenen een alternatieve oplossing vormen.