Anterieure kniepijn

Inleiding

Anterieure kniepijn is pijn gelegen aan de voorzijde van de knie. Deze pijn is meestal het gevolg van een probleem met het kraakbeen ter hoogte van de achterzijde van de knieschijf. De Anterieure kniepijn ontstaat dan als gevolg van een verweking van het kraakbeen tussen de knie en de knieschijf. De glij beweging tussen knie en knieschijf gebeurt dan minder goed.

Deze verweking van het kraakbeen kan het gevolg zijn van een lokale overdruk ter hoogte van de achterzijde van de knieschijf ten gevolge van onvoldoende spierspanning thv de vastus medialis obliquus spier (dit is een deel van de quadriceps spier die de knieschijf op zijn plaats houdt) of ten gevolge van een abnormale vorm van de achterkant van de knieschijf. Soms is anterieure kniepijn ook het gevolg vaan een echt kraakbeen letsel ter hoogte van de achterkant van de knieschijf.

Dikwijls is er geen duidelijke oorzaak te vinden die de verweking van het kraakbeen aan de achterkant van de knieschijf kan verklaren en dan spreken we van chondromalacia patellae. Chondromlacia patella komt typisch voor bij meisjes en jonge vrouwen. Met het toenemen van de leeftijd zal het kraakbeen echter verstevigen waardoor de klachten spontaan zullen verdwijnen.

Anterieure kniepijn is pijn vooraan in de knie. De pijn is duidelijk aanwezig en zal toenemen bij buigen of bij belasten van de knie. Trappen opgaan en afgaan is dikwijls moeilijk evenals rechtkomen uit hurk zit. Meestal zal de knie niet blokkeren. Bij anterieure kniepijn is er normaalgezien geen instabiliteit van de knieschijf. Dit betekent dat de knieschijf niet uit de kom zal springen (luxeren).

Bij een patiƫnt met anterieure kniepijn is het belangrijk dat we onderliggende oorzaken die de anterieure kniepijn kunnen verklaren gaan uitsluiten. Een arthro-CT scan (CT scan met contrast inspuiting in de knie) zal nodig zijn om te kijken of er geen kraakbeenletsel is aan de achterzijde van de knieschijf.

Indien de anterieure kniepijn het gevolg is van een kraakbeenletsel ter hoogte van het kraakbeen aan de achterzijde van de knieschijf dan zal er dikwijls een heelkundige behandeling nodig zijn. Meer informatie hierover vindt u op de pagina kraakbeen letsels.

Meestal zal anterieure kniepijn het gevolg zijn van een verweking van het kraakbeen zonder dat er een echt kraakbeen letsel aanwezig is. In deze gevallen zal de behandeling bestaan uit aangepaste kinesitherapie oefeningen die kunnen aangeleerd worden bij een kinesist maar die vooral op dagelijkse basis thuis zullen moeten uitgevoerd worden. Fietsen met beperkte weerstand is de beste oefening die u kan doen voor uw knie. Verder is het aangewezen om alle activiteiten die de pijn veroorzaken te vermijden. Vooral te vermijden zijn: diep doorhurken, knielen, hard fietsen tegen weerstand, trappen aflopen en schoolslag zwemmen. Door het uitvoeren van quadriceps verstevigende oefeningen zal de overdruk ter hoogte van de achterkant van de knieschijf langzaam verdwijnen. Deze behandeling is dan ook langdurig en soms frustrerend.

Verder wordt aangeraden Glucosamines te nemen. Deze hebben de eigenschap het metabolisme van het kraakbeen te verbeteren waardoor er meer vocht wordt opgenomen. Recente studies hebben uitgewezen dat 70% van de patiƫnten met dit soort klachten een duidelijke verbetering van het klachtenpatroon ondervindt.

Geduld en veelvuldig fietsen met weinig weerstand is echter de beste behandeling voor deze aandoening.

Soms is de overdruk ter hoogte van de achterzijde van de knieschijf het gevolg van een verdikte band ter hoogte van de voor-buiten zijde van de knie. In dit geval kan het aangewezen zijn om deze band te gaan losmaken via een arthroscopische ingreep (kijkoperatie). Zo een ingreep noemt men een laterale release.

Meer uitleg over het oefenschema voor anterieure kniepijn bij chondromalacia patella vindt u op de pagina documentatie.

We wensen u een goede revalidatie toe maar vooral veel geduld en moed bij het oefenen.